SLO

Vožnja pod vplivom alkohola je nedopustna – še vedno povzroči preveč smrti in hudih telesnih poškodb

18.04.2019
Predlog sprememb Zakona o pravilih cestnega prometa (ZPrCP) se dotika tudi področja alkohola

Ljubljana, 18. 4. 2019 – Danes so se simbolno v Hostlu Celica, prostorih »pridržanja«, zbrale nevladne organizacije ICK Inštitut za civilizacijo in kulturo, IMZTR – Inštitut za mladinsko participacijo, zdravje in trajnostni razvoj ter Zavod VOZIM, ki so se združile v Mrežo 0,0 – združenje organizacij za drugačen odnos do alkohola. Namen današnjega srečanja je podpora predlogu sprememb Zakona o pravilih cestnega prometa (ZPrCP), in sicer v delu, ki se dotika vožnje pod vplivom alkohola. V njih so prepoznali tako pomembno in simbolično težo kot koristne praktične korake v smeri družbe z 0,0 alkohola pri vožnji.
Alkohol je močno prisoten v slovenski kulturi, »nalijmo si čistega vina« pa globoko zakoreninjena prispodoba, ki ob tem – da je »v vinu resnica« – govori, naj neko temo ali problem nagovorimo pošteno in odkrito, je zbrane nagovoril Andrej Brglez iz ICK in dodal: »In če smo v resnici pošteni in odkriti ter pogledamo na problem trezno, si moramo priznati, da imamo še vedno velike težave z odkritim obsojanjem pri nas še vedno zelo razširjene prakse, ki tolerira pitje alkohola in vožnjo.« Trenutno namreč ni nobenega ukrepa, s katerim bomo v hipu doživeli streznitev, za to pa je potreben prav vsak učinkovit ukrep, kjer se lahko pomaknemo za vsaj korak bližje k cilju 0,0 alkohola v prometu.
Prav dejstvo, da je bilo lani 1.486 povzročiteljev prometnih nesreč pod vplivom alkohola, njihova povprečna stopnja alkoholiziranosti pa je bila 1,43 promila, je zastrašujoče in ga ne smemo prezreti. Zaradi alkohola, ki je močno prisoten na naših cestah, namreč še vedno umre preveč ljudi, ogromno se jih hudo telesno poškoduje, hkrati s sabo prinaša premnoge družinske tragedije in težke zgodbe, s katerimi se ne moremo in ne želimo več sprijazniti.
»Ko govorimo o pridržanju, se omilitev zakonodaje iz 2010 zelo pozna v praksi. Še v letu 2012 smo imeli 2.422 pridržanih, lani pa le 260. Alkohol pa je kljub temu še vedno enako prisoten na cestah,« pravi David Razboršek iz Zavoda VOZIM, in dodaja, da je »čas, da iz cest popolnoma odstranimo alkohol, zato pozivamo vlado in poslance, da nemudoma sprejmejo zakon. Hkrati pa se ne skrivajo za širšim kontekstom, saj bodo tako stvari obstale na mestu kot se je že večkrat zgodilo.«
Dokler bomo kot družba še naprej visoko tolerirali povzročeno škodo in bo alkohol prosto dostopen mladoletnim, ne moremo pričakovati sprememb vedenja pri mladih. »Zaskrbljujoč je podatek, da je dostopnost alkohola mladoletnim in opitim do 96 odstotna, kar dokazuje, da se zakoni ne spoštujejo. Za to moramo prevzeti odgovornost vsi, od nadzornih organov, staršev in gostincev. Znižanje dovoljene mere alkohola v krvi, ki se mora progresivno zniževati proti 0,0, je pravo sporočilo, ki ga dajemo mlajšim generacijam,« je povedal Andrej Martin Vujkovac, dr. med., predstavnik IMZTR.
Delo z mladimi na terenu nam govori, da se lahko nadejamo drugačne prihodnosti, saj dojemajo alkohol in vožnjo drugače kot starejše generacije. Lahko rečemo, da se preventivne aktivnosti v vrtcih, osnovnih in srednjih šolah, začete pred desetimi, petnajstimi leti, pri današnjih 18-letnikih poznajo.
Predlog spremembe Zakona o pravilih cestnega prometa, pripravljenega s strani Javne agencije RS za varnost prometa in Ministrstva za infrastrukturo, kjer je predlagano znižanje dovoljene meje alkohola iz 0,5 na 0,2 promila v prometu in obvezno pridržanje alkoholiziranih voznikov pri 1,1 pozdravljajo in pozivajo poslance, da ga brez glasov proti sprejmejo. To je namreč eden izmed ključnih korakov, da se bo spremenilo zavedanje javnosti in odnos do alkohola in vožnje. A se s tem predlogom ne smemo zadovoljiti. Cilj je še vedno 0,0 in popolna odstranitev alkohola iz cest, kar pa bomo dosegli le s sistematičnim pristopom in skupino ukrepov, s katerimi bomo vplivali na spremembo miselnosti voznikov.
Končali so z »velikim pokom«. Naj nas ta ne spominja na sprožitev varnostnega meha, kateremu ste bili danes priča, pač pa na val, ki se bo širil med zavednimi prebivalci, ki bodo širili netoleranco do alkohola in vožnje ter tako prispevali k večji prometni varnosti pri nas in širše.